montevideomamacitas.reismee.nl

Halverwege

Hallo allemaal,

Hier zijn we weer met wat nieuws uit Uruguay. Ondertussen hebben we weer wat uitstapjes gedaan en zijn we zelfs de grens overgestoken naar Argentinië.

Ik begin met ons uitstapje naar Punta del Este. Als je hier in Montevideo vraagt wat je zeker moet bezoeken is het eerste antwoord meestal: “Punta del Este”. We dachten daarom dat het eens tijd werd om ons te begeven naar de stad waar officieel de Rio de la Plata uitmondt in de oceaan.

Na een vrij korte busreis kwamen we aan in Punta del Este en het eerste dat ons opviel was dat de bekende dedos (vingers) op de playa brava niet zo groot waren als we ons hadden voorgesteld. Maar het was het zeker toch waard enkele foto’s te nemen. Verder was er ook een autorace bezig op het moment dat we daar waren, maar we konden er helaas niet veel van zien. Dan maar op zoek naar de punta van Punta del Este. Eerst wandelden we door een bijna volledig lege winkelstraat (omdat het hier nog laagseizoen is) om vervolgens de rambla helemaal rond de punt van de stad te volgen. Daarna was het tijd voor een hapje vis in de jachthaven, en ook voor 2 zeeleeuwen was het etenstijd. Aan de kade zaten namelijk enkele vissers hun vangst te kuisen en de zeeleeuwen en meeuwen konden genieten van de restjes. Ik had nooit gedacht dat die dieren zo groot waren! Verder keken we nog even watertandend naar alle luxejachten die aangemeerd lagen en daarna was het tijd voor een duikje in de oceaan. ’s Avonds keerden we op tijd terug naar Montevideo omdat we met Laetitia hadden afgesproken om te gaan eten. Daarna konden we nog een optreden meepikken van een lokale band en hebben we ons ook gewaagd aan enkele latino dansmoves.

Vorig weekend was het dan het moment om voor de eerste keer Uruguay te verlaten. In de nacht van donderdag op vrijdag staken we de rivier over om vrijdagmorgen aan te komen in Buenos Aires. Helaas voor ons begon de dag zeer grijs. Na een koffie en een croissant gingen we op zoek naar ons hostel. Eens aangekomen bleek het een zeer leuke plaats te zijn. Snel even opfrissen en dan verder om onze dollars te wisselen voor de blue dollar. Dat is dus een hele ervaring. De dollar die je op straat wisselt heeft een veel betere rate als de dollar in de bank maar je moet ervoor dus iemand op straat aanspreken (niet zo heel moeilijk aangezien ze allemaal “cambio dollar” roepen) en dan de transactie doen in een verder gelegen lokaaltje of achter een hoekje op straat. Daarna gingen we verder op weg naar het vertrekpunt van onze free walking tour. Helaas voor ons was de lucht ondertussen nog veel grijzer geworden en al snel begon het ook te regenen. Gelukkig ging de tour wel door en konden we al een beetje genieten van de stad en alle mooie gebouwen, al was het dan in de regen. Na een klein misverstandje van mijn kant (ik geraakte de groep kwijt maar vond ze op het einde terug) gingen we dan maar opdrogen in een restaurant. En dan op naar Palermo, de wijk waar alle boutiques zich bevinden. De regen was alweer wat afgenomen dus konden we hier relatief droog rondlopen. Na een namiddag windowshoppen werden onze ogen toch wat zwaar en keerden we terug naar het hostel. Daar was onze kamergenoot ook aanwezig en samen met haar zijn we dan ’s avonds in een lokale parilla gaan eten.

De volgende dag begon met een lekker ontbijt en stralende zon. Eerst bezochten we het kerkhof waar vele bekende Argentijnen, waaronder Evita Perón, begraven liggen. Daarna bezochten we het museum voor Schone Kunsten en een lokale Arts and Crafts markt. Daarna slenterden we nog even rond door de stad, alvorens nogmaals een geldtransactie te ondernemen en een ander startpunt van een free walking tour te gaan. Deze ging door in Recoleta, de dure wijk. En dat was er dus aan de merken. Verschillende palacios, dure hotels en gebouwen in Franse stijl volgden elkaar op. Wist je dat je in Argentinië bij een basis privéziekteverzekering, elke drie jaar gratis plastische chirurgie krijgt? Wel, in deze wijk wonen alle mensen die daar gebruik van maken. ’s Avonds dan naar een Italiaan om een pasta te eten en dan ons bedje in.

Op onze laatste dag in Argentinië bezochten we het teatro colón, de obelisk, het café Tortoni, de kathedraal, het palacio rosado, de markt van San Telmo en de Caminito in La Boca, een hele waslijst. Café Tortoni is een bekend café in Franse stijl waar we onze eerste pauze hielden. Na een vers fruitsapje, koffie, churros en een snelle blik in het museumpje, waren we klaar voor een bezoek aan het roze paleis waar Evita Perón haar bekende balkontoespraak deed. Het bezoek was zeker de moeite waard. We konden zelfs de kamers bezoeken waar de huidig presidente werkt. Daarna wandelden we over de enorme straatmarkt in de wijk San Telmo en dansten we de Argentijnse tango met een echte Argentijn in een van de restaurantjes onderweg. Lyssa scoorde op de markt een mooi paar schoenen. De lederen handtas die ik mooi vond was helaas toch nog een tikkeltje te duur. Daarna gingen we op weg naar onze laatste bestemming van de dag, El Caminito in de wijk La Boca. El Caminito bestaat uit een drietal straatjes met allemaal gekleurde huisjes die uitkomen op de oude haven. Een mooi zicht om de dag mee af te sluiten. Helaas stond er ons ook een nachtreis met de boot te wachten.

Zonder veel slaap kwamen we maandagmorgen aan in Montevideo. Ik begon die dag op pediatrie. Gelukkig was het geen lange dag en konden we beide in de namiddag wat slapen.

Op woensdag gingen we met alle Belgen, onze Oostenrijkse vriendin en een Colombiaanse vriend foto’s maken aan de MONTEVIDEO-letters en daarna gezellig samen eten.

Vandaag begaven we ons naar het hoogste punt van Montevideo wat in realiteit niet veel meer dan 100 meter boven zeeniveau ligt. Gelukkig is de rest van de stad zo plat dat we een schitterend uitzicht hadden. Na een ijsje in het park om wat af te koelen was het weer tijd om huiswaarts te keren en deze blog te schrijven!

Wat er ons de komende weken nog te wachten staat: Lyssa verandert volgende week van dienst, ik roteer al naar een nieuwe dienst binnen pediatrie en op het einde van de week vertrekken we op vakantie naar Rio de Janeiro!!!

Tot schrijfs