montevideomamacitas.reismee.nl

Vacaciones!

Hola!
Het is weer even geleden dat we jullie geupdate hebben over onze avonturen aan de andere kant van de oceaan, dus bij dezen :)
Het hoogtepunt van de afgelopen periode sinds het vorige bericht is zeker en vast onze langverwachte week vakantie. Deze hebben we namelijk doorgebracht in niet minder dan Rio de Janeiro! In een woord: exotisch.
We vertrokken zondag met een directe vlucht en waren daar dus 3 uur later. Na wat geld af te halen (en allebei onze creditcard geskimd te hebben, bleek achteraf) en een lange busrit later kwamen we aan bij onze AirBnB host, Ruth. Deze oudere dame met ongelofelijk schattig hondje liet ons ons heel erg welkom voelen in haar apartement op nog geen 200 meter van het Copacabana strand. De rest van de middag hebben we langs het strand gewandeld, cocktails en kokoswater gedronken en genoten van de prachtige zonsondergang boven het meer in de stad (waar ook 's werelds grootste drijvende kerstboom te vinden is). Maandag was het al tijd voor twee andere hoogtepunten (letterlijk): Cristo Redentor, boven op de Corcovado berg, en in de namiddag dePão de Açúcar, een andere berg. De Christus was indrukwekkend, maar het uitzicht vanaf zijn voeten was misschien nog imposanter! Rio is een enorme, gigantische stad zo ver als we konden zien, met bergen, zee en meren. Ook het ritje naar boven en beneden met de "trem" door het Tijuca park was prachtig. Het middageten aan de Praia Vermelha was idyllisch, en ook de uitzichten van de tweede berg waren ongelofelijk.Dinsdag was het dan tijd voor het verkennen van de binnenstad met een free walking tour, die nuttig was aangezien we geen reisgids hadden. Het was alle dagen ongelofelijk warm (rond 35 graden, soms meer!), maar op deze dag werd ik er helaas ziek van, dus na een middagje op het strand hebben we nog iets gegeten en zijn we op tijd in bed gekropen. Woensdag zijn we naar de botanische tuin gegaan, waar in in alle steden waar ik kom graag heen ga, maar deze was anders dan ik ooit al gezien had. Allerlei exotische planten en gigantische palmbomen maakten het een geweldig uitstapje. Helaas was het deze dag niet zo zonnig, maar ook dat belette ons niet om nog eens een namiddagje te genieten van de hoge golven en het witte strand van Copacabana. Donderdag hebben we om af te sluiten nog het mooie Teatro Municipal bezocht en de nationale bibliotheek. We hebben ook (een tweede keer) confeiteria Colombo nog eens uitgetest, en goedgekeurd! 's Avonds zijn we iets gaan eten in de bohemian uitgaansbuurt Lapa, maar vrijdag moesten we helaas op tijd vertrekken, dus het werd verder geen wilde avond. Vrijdag reden we in een taxi met onze Braziliaanse buren (uit de andere kamer die Ruth verhuurde) naar de luchthaven, waar we uiteindelijk veel te vroeg waren. Na veel onverstaanbaar gebrabbel in het Portugees (wat een taal, het was echt communiceren met handen en voeten), bleek dat onze vlucht naar Sao Paolo te veel vertraagd was om onze overstap te halen, dus kregen we een upgrade naar een directe vlucht een uurtje later, waar helaas enkel nog maar plaatsen vrij waren op de emergency exit row; mijn lange benen waren er heel blij mee!
Het weekend na onze vakantie hebben we, naast alle was te doen die uit de koffers kwam, nog geshopt voor souvenirs en genoten van het mooie weer in Montevideo. Zo'n 10 graden kouder dan Brazilië, maar een heel stuk aangenamer. De temperatuurshock was er nu al, dat gaat wat zijn als we over 3,5 week in België aankomen...
Gisteren zijn we naar een pianoconcert gegaan in Teatro Solis, omdat we graag eens het theater van binnen wilden meemaken, en dat viel zeker niet tegen! Volgende week testen we nog een ander theater, met een balletvoorstelling deze keer, die ook nog eens ten voordele van het Pereira Rossell ziekenhuis is (waar Jasmine haar stages doet).
Over stages gesproken, ondertussen werken we hier ook nog gewoon! Ik sta zelf nu voor een tweede week op urologie, wat heel goed meevalt, en volgende week moet ik al weer wisselen naar mijn laatste dienst: algemene chirurgie. Jasmine wisselt regelmatig binnen de verschillende pediatrische diensten in haar ziekenhuis.
Volgende week is het ook tijd voor kerstmis, wat we gezamenlijk met alle Belgen en nog wat extra gasten gaan vieren in onze casa met een kerstdiner, maar over onze verdere belevenissen rond de feestdagen zullen we jullie in het volgende bericht helemaal bijpraten.
Hasta luego!