montevideomamacitas.reismee.nl

Week 2,5!

Hola!

Het is alweer even geleden dat we hier een verhaaltje geplaatst hebben, dus jullie zitten waarschijnlijk allemaal in spanning te wachten op onze avonturen.

Sinds de vorige update zijn we vooral gesetteld hier. Het begint echt als thuis te voelen, alle dingen die in het begin geregeld moesten worden zijn ongeveer afgerond, en we kunnen ons focussen op ons werk en genieten van onze vrije namiddagen.

In het ziekenhuis heeft Jasmine inmiddels op allerlei verschillende afdelingen binnen de Gynaecologie gestaan, en ik ben bijna klaar met mijn rotatie op thoracale chirurgie en maandag begin ik voor drie weken op vasculaire. Het is een afwisseling van zaal, pre-operatief en post-operatief, en meehelpen in de operatiekamer. Sinds de vorige update heb ik mogen intuberen en een beetje assisteren tijdens operaties en op het einde hechten.
Verder is mijn Spaans ook wel wat vooruit gegaan, hoewel spreken met patienten nog steeds erg moeizaam gaat. Ik kan me in ieder geval redden, en hoewel vaak erg incorrect geformuleerd, krijg ik meestal wel mijn bedoelingen duidelijk gemaakt aan iedereen. Ik blijf oefenen!

Dan onze vrije tijd, die moet uiteraard ook besproken worden! Maandag van week 2 zijn we voor het eerst naar een tango-les gegaan, die daadwerkelijk doorging deze keer. Het was een geweldige ervaring, misschien iets moeilijker dan we verwacht hadden. Het is een speciale, vrij intieme dansstijl waar je een gevoel voor moet hebben, wat wij allemaal nog een beetje moeten ontwikkelen. Zowel Jasmine als ik dansten blijkbaar "te tropisch", maar wat wil je in zo'n omgeving! We doen ons best en blijven naar de lessen gaan, die zelfs meerdere keren per week kunnen doorgaan, indien we ineens heel enthousiast worden. Woensdag was het dan tijd voor een echte Uruguayaanse ervaring: een voetbalwedstrijd van Peñarol! Het was een achtste finale van de Copa Sudamericana, en ze wonnen de wedstrijd, maar omdat ze de uit-wedstrijd verloren hadden kwamen er penalty's en verloren ze alsnog. Alle enorm enthousiaste supporters (het temperament is hier echt heel anders dan in Europa) waren triest. Het was een vermakelijke eerste keer in een voetbalstadion voor mij, maar ik voel niet direct de nood om nog eens terug te gaan. Donderdagavond was er een asado (=lokale variant van barbecue) van mijn dienst, waarop de drie Belgen in hospital Maciel waren uitgenodigd, aangezien dit onze coordinerende dienst is. Het was in een heel mooi huis te doen, juist buiten Montevideo. Ook dit was een typische Uruguayaanse ervaring, met ongelofelijk veel vlees, en veel gezelligheid. Na een veel te kort nachtje was het vrijdag heel rustig op onze dienst! Zaterdag was het tijd voor ons eerste uitstapje: Colonia. Dit is de eerste nederzetting van de Portugese kolonisten in het huidige Uruguay, aan de Rio de la Plata, recht tegenover Buenos Aires (wat we hebben zien liggen van boven op de vuurturen!). Verder was het heel mooi weer, hebben we lekker gegeten, rondgewandeld en het historische stadje verkend(inclusief 5 musea in 1 uur, nieuw record!). Zondag was het alweer zo warm, en hebben we na het bezoeken van een lokale markt onze eerste uren op het strand doorgebracht. Maandag wederom zo'n hitte, boven de 32 graden in de schaduw! Ook voor hier is dat bizar hoog voor deze tijd van het jaar. We vonden dit dus reden genoeg om ons eigen zwembad aan te schaffen voor op het dakterras, groot genoeg voor mij om languit in te liggen en inclusief neppe Nemo's op de buitenkant! Woensdag hebben we onze eerste regendag hier meegemaakt, en er was me al verteld dat het leven hier dan stil valt, nu begrijp ik volledig waarom. Het heeft meer dan 24u bijna non-stop geregend, en meer dan de helft van de tijd was het zelfs onweer! Gelukkig heeft duurde dit dus maar 1 dag, en is het inmiddels weer heerlijk lenteweer.

Tot zover de eerste 2,5 weken, we hebben komend weekend nog veel leuke plannen: een halloweenfeestje, een wandeluitstapje naar Minas en Lavalleja en zondag nog wat verkenning in Montevideo zelf. Maar daarover meer in een volgende post!

(Voor de mensen die ons trouwens iets per post willen sturen, ons adres is:
Guaná 2227 apt.3
11200 Montevideo
Uruguay)

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!