montevideomamacitas.reismee.nl

esperamos y tomamos mate, parte 2

Hola!
Hier volgt mijn (Jasmine) versie van de eerste week. Op maandag werd ik om 8.30 verwacht bij dra. Fiol, samen met Philippe en Willem. Gelukkig ligt onze casa op ongeveer 15 minuutjes te voet van het ziekenhuis dus loopt mijn wekker niet zo vroeg af als die van Lyssa. Na een eerste kennismaking met dokter Fiol krijgen we te horen dat we worden ingedeeld samen met andere studenten. We moeten enkele lessen volgen en verder meelopen op de diensten verloskunde en gynaecologie voor de eerste zes weken. De eerste dag is het een beetje onwennig wachten en vooral veel nieuwe mensen ontmoeten. Waar ik me het meeste van verschoot is dat iedereen iedereen een kus geeft. Het maakt niet uit wat je functie is in het ziekenhuis. Verder mogen we ook al direct mate proberen en iedereen is verbaasd als we zeggen dat we het lekker vinden. We mogen ook direct mee gaan naar het dokterskranjes en krijgen een lintmeter om de buiken van de vrouwen op te meten met alle belangrijke te onthouden waarden op. Echt handig!! 's middags mogen we naar huis en hebben Lyssa en ik de stad wat verder verkend. Op dinsdag begint onze eerste les om 8.00 en verder maken we ook kennis met dr. Ben die ons el block laat zien (het operatiekwartier) en waar we de rest van de week mee mogen meelopen. Om 12.00 uur is het weer gedaan voor de voormiddag maar 's avonds om 20.00 worden we verwacht voor onze eerste guardia, een wacht van 20.00 tot 8.00 op de materniteit. Ik vond het wel spannend want ik had nog nooit een baby zien geboren worden. Maar op het einde van de nacht had ik er 3 gezien en had ik verschillende metingen mogen doen. Het was die nacht ook wel afzien want na exact 50 minuten slaap werden we woensdagmorgen om 8.30 verwacht voor het volgen van hysteroscopieën. Daarna konden we ook meevolgen op de piso pelvis (vrouwen met allerlei problemen ter hoogte van de pelvis, die dag specifiek incontinentieproblemen). Om 14.00 kon ik eindelijk naar huis en rechtstreeks met bed in want ik was super moe. Op donderdag was het opnieuw te doen van 8 tot 12 op de afdeling. Om 8.30 was er een dokterskransje en werden we plots getransporteerd naar de toekomst. Het ziekenhuis is blijven steken in de jaren '70 maar de plaats van de conferentie was super modern. Het was een videoconferentie met verschillende andere ziekenhuizen in het land. Op vrijdag hadden we opnieuw guardia van 8.00 tot 20.00 en zag ik opnieuw een geboorte, een keizerssnede voor een tweeling en mocht ik een echo uitvoeren en de vliezen breken bij een zwangere. Vrijdagavond hadden we afgesproken met de ganse groep en zijn we gaan eten op de hoek van onze straat. Het restaurant was supergezellig en helemaal niet duur. Er zijn ook vaak gratis optredens in de kelder dus we gaan zeker nog eens terug gaan. Op zaterdag hadden we afgesproken met Ingrid (een Oostenrijkse die ook stage doet) om naar de mercado del puerto te gaan. Zij had twee Chileense vrienden bij dus het werd een hele gezellige middag/namiddag. De mercado del puerto is een grote hal, door Eiffel gebouwd, waar allemaal mini-restaurantjes zijn met parillas (grill). We hebben dus diverse stukjes vlees geproefd. Na het proeven vroegen de Chilenen wat we ervan vonden want blijkbaar hadden we ook kalfszwezerik gegeten, maar eigenlijk was dat nog wel lekker. Daarna reden we langs de Rambla naar de wijk Carrasco om een ijsje te gaan eten. Tegen half 6 zijn we dan weer huiswaarts gekeerd. Vandaag hebben we de markt op de calle Tristan Navaja bezocht. Het was een hele gezellige en diverse markt. Je kon er fruit, kleren, cosmetica maar ook tweedehands spullen kopen. Daarna namen we de bus naar de Ciudad Vieja en hebben we de toerist uitgehangen (zie foto's op facebook). We hebben ook onze eerste Chivito (typische hamburger van hier) gegeten en het is helemaal goedgekeurd. In de late namiddag hebben we ook nog de markt in Parque Rodo verkend. Dit is meer een hedendaagse markt. En dan ben ik aangekomen bij het einde van de dag. Nog wat huishoudelijke taakjes doen (wassen, planten water geven, koken, opruimen) en nu mijn bedje in want morgen worden we weer om 8.30 in de block verwacht. Tot schrijfs!!!!!

Reacties

Reacties

Marie Claes

Hey jasmien , alles goed daar daar is het Zekzer beter weer al hier want hier is het maar koud , is het daar fijn al veel gedaan daar groeten uit België ????????????????????????????????????????


Marie claes x

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!